WYCENA I SPRZEDAŻ FIRM

Czym jest wycena przedsiębiorstwa i dlaczego miałbyś wyceniać własną firmę?

Wycena firmy jest procesem polegającym na określeniu wartości poszczególnych składników majątkowych firmy, w tym wartości niematerialnych, jak znaki towarowe lub patenty. Głównym celem jest wydanie bezstronnej i rzetelnej opinii na temat wartości przedsiębiorstwa.
Sporządzamy wycenę wartości firmy na potrzeby:

Jak oszacować wartość firmy? Jak dokładnie wycenić firmę?

Istnieje kilka metod stosowanych w procesie wyceny wartości przedsiębiorstwa. Najczęściej stosuje się następujące metody:
Każda z nich ma swoje zalety i wady. Zwykle zaleca się, by do rzetelnego określenia wartości firmy wykorzystać co najmniej dwie metody.

Wycena firmy jako niezbędny środek służący jej sprzedaży.

Przypadek szczególny: sprzedaż firmy rodzinnej

Co może zrobić właściciel firmy, gdy nie może przeprowadzić sukcesji pokoleniowej ani sukcesji rodzinnej?

Dawid Rejmer

Radca Prawny

Członek ACCA

Skontaktuj się:

Zapisz się na nasz comiesięczny newsletter,
a otrzymasz PDF „7 rzeczy, których nie wiesz o zarządzie sukcesyjnym”

Często spotykamy się z sytuacją braku sukcesora. Dorosłe dzieci mają własne zawody i nie widzą się w roli przedsiębiorcy. Nikt z dalszej rodziny ani też żaden z pracowników nie jest chętny i/lub gotowy, by wejść w rolę sukcesora.

Jeżeli jesteś w takiej właśnie sytuacji, powinieneś zacząć od odpowiedzi na pytanie: co teraz?
Co chciałbyś robić dalej?

Jeżeli zdecydujesz się sprzedać firmę, trzeba to zrobić, póki taka transakcja jest możliwa i opłacalna. Nie każdą firmę da się sprzedać. Jeżeli będziesz zbyt długo zwlekał i firma zacznie podupadać, wówczas sprzedaż może okazać się niemożliwa. Pamiętaj, że pełen proces sprzedaży trwa około 3-5 lat.

Naszym zadaniem jest dokonanie rzetelnej wyceny firmy: Twojej lub tej, którą planujesz kupić.

Poniżej znajdziesz trzy przykłady sytuacji, z jakimi ostatnio się spotkaliśmy. Być może odnajdziesz się w którejś z nich.

Właściciele prowadzą dobrze prosperujący biznes. Mają dwóch synów, którzy od pewnego czasu pracują w rodzinnej firmie. Dołączyli do niej, gdy sytuacja firmy była już ustabilizowana, a dochody przewidywalne.
Nestorzy pragną, by firma została w rodzinie, ale chcą zarazem zapewnić sobie godną emeryturę. Dlatego też po dokonaniu wyceny przedsiębiorstwa proponują synom jego zakup za 35% wartości rynkowej. Z naszego doświadczenia wynika, że w przypadku sprzedaży wewnętrznej cena transakcyjna stanowi zwykle 25-50% ceny rynkowej. Finalnie transakcja zostaje zawarta, choć, oczywiście, poprzedzają ją gorące dyskusje i negocjacje rodzinne.

W przypadku sprzedaży firmy rodzinnej istotne jest, aby znaleźć takie rozwiązanie, które w maksymalnym stopniu zabezpieczy interesy wielu stron:

Paweł wie, że jego dzieci nie przejmą firmy: każde z nich ma swój zawód i żadne nie jest zainteresowane prowadzeniem biznesu rodziców.
Chcąc zapewnić sobie środki na emeryturę, podejmuje decyzję o sprzedaży firmy i rozpoczyna poszukiwania kupca. Choć czuje się bardzo związany z firmą, ma świadomość, że zwlekanie będzie tu złą strategią. Jego celem jest przecież zapewnienie sobie i żonie godnej emerytury. Jednocześnie Pawłowi bardzo zależy na tym, by firma przetrwała i działała dalej.

Informacja o planach Pawła dochodzi do Adama – właściciela innego, większego przedsiębiorstwa działającego w tej samej branży. Adam również boryka się z tematem sukcesji. W jego przypadku sytuacja jest jednak inna – jego sukcesorem jest starszy syn, przedsiębiorczy i zainteresowany rodzinnym biznesem. Jednak syn ma niewielkie doświadczenie zarządcze. To martwi Adama, który widzi skalę swojego biznesu.

Gdy dowiaduje się, że Paweł chce sprzedać swoją firmę, przychodzi mu do głowy genialne rozwiązanie. Postanawia kupić firmę dla syna, by mógł on nauczyć się prowadzenia biznesu. Dodatkowo proponuje Pawłowi, by został on mentorem jego syna i przez najbliższe 3 lata wspierał go i uczył prowadzenia biznesu.

Dzięki takiej umowie wszystkie strony odnoszą korzyści:

Właściciel firmy chce zainwestować w inny biznes i kupić istniejącą firmę. Przychodzi do nas w celu spisania umowy transakcji kupna-sprzedaży. Gdy zaczynamy zajmować się tą sprawą wychodzi na jaw, że niezbędne jest przeprowadzenie renegocjacji warunków umowy. Firma, którą nasz klient chce kupić, po zbadaniu okazuje się być w gorszym stanie niż szacował. Dodatkowo, pierwotnie wynegocjowana umowa nie obejmuje zapisu o zakupie znaku towarowego. A ten akurat element jest dla naszego klienta de facto najważniejszy.

Przygotowana przez nas analiza obejmuje również badanie prawne firmy, żeby sprawdzić, jakie są ewentualne ryzyka dla kupującego.

Efektem naszych prac i renegocjacji wstępnych ustaleń jest ramowa umowa warunkowa. Poprzedza ona podpisanie umowy właściwej wraz z licznymi umowami towarzyszącymi.

Na ostatnim etapie nadzorujemy i monitorujemy wykonanie poszczególnych zapisów umowy.

Czy masz pomysł na nową inwestycję?

Niesie Cię entuzjazm, zapał i wizja dochodowego biznesu?

Chcesz jak najszybciej dokonać transakcji, która zbliży Cię do celu?

Świetnie! Działaj i pozwól nam zająć się metodycznym i precyzyjnym zabezpieczeniem Twoich interesów.

Naszym zadaniem jest spojrzeć z boku i pokazać Ci ryzyko. A następnie wspólnie z Tobą zdecydować, jak je zminimalizować. Doradzimy Ci zarówno z punktu widzenia prawnego jak i biznesowego