Czym jest wycena przedsiębiorstwa i dlaczego miałbyś wyceniać własną firmę?
- transakcji kupna i sprzedaży,
- łączenia lub podziału przedsiębiorstw,
- wyceny udziałów - określenia wartości udziałów poszczególnych wspólników,
- wzmocnienia pozycji negocjacyjnej lub przetargowej podczas rozmów z kontrahentami lub instytucjami finansowymi,
- dostarczenia informacji na temat kondycji finansowej firmy jako podstawy planów dalszego rozwoju i/lub ewentualnych zmian,
- planowanych rozwiązań sukcesyjnych w biznesie rodzinnym,
- określenia zobowiązań wynikających w prawa spadkowego i prawa handlowego (m.in. prawa do zachowku lub ekwiwalentu).
Jak oszacować wartość firmy? Jak dokładnie wycenić firmę?
- metoda dochodowa (DCF – metoda zdyskontowanych przepływów pieniężnych)
- metoda rynkowa (metoda mnożników rynkowych)
- metoda kosztowa (metoda skorygowanych aktywów netto).
Wycena firmy jako niezbędny środek służący jej sprzedaży.
Przypadek szczególny: sprzedaż firmy rodzinnej
Zapisz się na nasz comiesięczny newsletter,
a otrzymasz PDF „7 rzeczy, których nie wiesz o zarządzie sukcesyjnym”
Często spotykamy się z sytuacją braku sukcesora. Dorosłe dzieci mają własne zawody i nie widzą się w roli przedsiębiorcy. Nikt z dalszej rodziny ani też żaden z pracowników nie jest chętny i/lub gotowy, by wejść w rolę sukcesora.
Jeżeli jesteś w takiej właśnie sytuacji, powinieneś zacząć od odpowiedzi na pytanie: co teraz?
Co chciałbyś robić dalej?
- Czy nadal chcesz sam rozwijać firmę?
- Czy poszukasz do współpracy kogoś, kto w przyszłości mógłby zostać Twoim sukcesorem?
- Czy chcesz sprzedać firmę i zaangażować się w zupełnie nowy biznes?
- Czy chcesz sprzedać firmę i przejść na zasłużony odpoczynek?
Jeżeli zdecydujesz się sprzedać firmę, trzeba to zrobić, póki taka transakcja jest możliwa i opłacalna. Nie każdą firmę da się sprzedać. Jeżeli będziesz zbyt długo zwlekał i firma zacznie podupadać, wówczas sprzedaż może okazać się niemożliwa. Pamiętaj, że pełen proces sprzedaży trwa około 3-5 lat.
Naszym zadaniem jest dokonanie rzetelnej wyceny firmy: Twojej lub tej, którą planujesz kupić.
Poniżej znajdziesz trzy przykłady sytuacji, z jakimi ostatnio się spotkaliśmy. Być może odnajdziesz się w którejś z nich.
W przypadku sprzedaży firmy rodzinnej istotne jest, aby znaleźć takie rozwiązanie, które w maksymalnym stopniu zabezpieczy interesy wielu stron:
- Nestora
- Sukcesora
- Pracowników
- Kontrahentów
- Wierzycieli
- Innych instytucji.
Dzięki takiej umowie wszystkie strony odnoszą korzyści:
Przygotowana przez nas analiza obejmuje również badanie prawne firmy, żeby sprawdzić, jakie są ewentualne ryzyka dla kupującego.
Efektem naszych prac i renegocjacji wstępnych ustaleń jest ramowa umowa warunkowa. Poprzedza ona podpisanie umowy właściwej wraz z licznymi umowami towarzyszącymi.
Czy masz pomysł na nową inwestycję?
Niesie Cię entuzjazm, zapał i wizja dochodowego biznesu?
Chcesz jak najszybciej dokonać transakcji, która zbliży Cię do celu?
Świetnie! Działaj i pozwól nam zająć się metodycznym i precyzyjnym zabezpieczeniem Twoich interesów.
Naszym zadaniem jest spojrzeć z boku i pokazać Ci ryzyko. A następnie wspólnie z Tobą zdecydować, jak je zminimalizować. Doradzimy Ci zarówno z punktu widzenia prawnego jak i biznesowego